is de licht snelheid wel absolut?
atoom
2004-01-17 12:44:31 UTC
ik had met iemand een discussie over de lichtsnelheid en die persoon gaf
aan dat er nu een theorie is dat de lichtsnelheid niet een absolute
waarde heeft omdat de "lege"ruimte niet leeg is.

ik kan me voorstellen dat je twee verschillende snelheden meet indien je
een ster op een afstand x via een directe weg meet of via een sterk
gekromde ruimte meet b.v.b. een zwaartekracht lens (zwartgat?)

er staat me iets bij dat er al een keer over gepaarde deeltje die
"zomaar?" onstaan gespraat is hier, maar zeker weten doe ik het niet.

wie kan me een stuk op weg helpen

Gr. Ed. (die heel nieuwsgierig is over deze theorie)
Phenix
2004-01-17 12:49:10 UTC
Post by atoom
[...]
er is een theorie dat die lichtsnelheid niet constant is, op eenzelfde
moment zijn er weliswaar geen 2 verschillende lichtsnelheden. Wel varieert
de lichtsnelheid in de tijd.
Ik vermoed dat wat jij aangeeft als mogelijke oorzaak eerder een probleem is
om de absolute snelheid te berekenen als je de relatieve kunt meten.
unknown
2004-01-17 21:57:34 UTC
Post by Phenix
Post by atoom
[...]
Er is maar één universele lichtsnelheid en die is per definitie altijd
constant. Zelfs zo constant dat tegenwoordig de definitie van de meter
ervan afhankelijk gemaakt is.
Waar jij mee in de war bent is de snelheid van licht: dus de snelheid
waarmee licht reist. Deze is van omgevingsvariabelen afhankelijk. In
glas gaat licht bijvoorbeeld duidelijk langzamer en dat is de reden dat
wij er lenzen van kunnen maken. Maar in vacuum is die gelijk aan de
lichtsnelheid.

Femme
Phenix
2004-01-17 22:34:16 UTC
Post by unknown
Post by Phenix
Post by atoom
[...]
nee ik mis niet. Ik zeg dat er een theorie is die stelt dat de lichtsnelheid
niet zo constants is als de c van constant en lichtsnelheid blijkt te willen
aanduiden. Het is een theorie, het is niet bewezen, en als die snelheid
variabel is in de tijd, is die variatie misschien van geen belang op een
mensenleven, of een compleet tijdperk.

Iedereen weet wel dat lichtsnelheid afhankelijk is van het medium... Dat is
een van die basisdingen in school...
Phenix
Richard Smol
2004-01-17 22:45:15 UTC
Post by Phenix
Er is maar iin universele lichtsnelheid en die is per definitie
[...]
Een theorie is geen theorie zonder bewijs. En er is geen
theorie dat de lichstsnelheid niet constant is.
Post by Phenix
Iedereen weet wel dat lichtsnelheid afhankelijk is van het medium...
Nee, de lichtsnelheid is *onafhankelijk* van het medium. Het is
namelijk altijd een constante c.
Post by Phenix
Dat is een van die basisdingen in school...
Op welke school heb jij gezeten??

RS

http://www.newsfeed.com The #1 Newsgroup Service in the World! >100,000 Newsgroups
---= 19 East/West-Coast Specialized Servers - Total Privacy via Encryption =---
Phenix
2004-01-17 23:14:43 UTC
Post by Richard Smol
Post by Phenix
[...]
Een idee, een concept, ... er zijn nog onbewezen theoriën.
Pythagoras is bij mijn weten nog steeds niet bewezen en wordt aanvaard tot
het tegendeel bewezen wordt.
Post by Richard Smol
Post by Phenix
Iedereen weet wel dat lichtsnelheid afhankelijk is van het medium...
Nee, de lichtsnelheid is *onafhankelijk* van het medium. Het is
namelijk altijd een constante c.
Tuurlijk en jij fietst even rap tegenwind de helling op, als meewind de
helling af. Ah sorry jullie hebben geen hellingen.

Daar gaat het misschien een beetje trager, maar hier in België spreken we
i.p.v. telkens een hele alinea uit te spreken, zoals "de snelheid waarmee
het licht door medium X reist" kortweg over de lichtsnelheid. Dat is iets
korter, ligt iets gemakkelijker in de mond. En dan zie je 2x zoveel in de
les. En als niet iedereen zo ambetant wil doen om het verkeerd te willen
interpreteren lukt dat zeer goed.
Post by Richard Smol
Post by Phenix
Dat is een van die basisdingen in school...
Op welke school heb jij gezeten??
In België; waar de kwaliteit van het onderwijs gemiddeld nog altijd vrij
goed is..

En ik heb m'n best gedaan om er voor u een Hollandse pagina uit te pikken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid Valt wel als geloofwaardig op te
vatten?
http://www.kuuke.nl/01c414937f0fa7f1b/01c41493e20fa2401/ Deze misschien iets
minder, maar ja ...

En misschien staat onze KU Leuven niet zo hoog aanschreven bij jullie als
bij ons ... maar:
http://www.chemika.student.kuleuven.ac.be/downloads/licht.doc

Overal: de lichtsnelheid in water, deze in glas, deze in de lucht, deze in
de vacuum....
En dus niet DE enige, unieke, eenduidige lichtsnelheid.
Overigens ben ik hier niet begonnen over de verschillende media waarin licht
zich kan voortplanten.
Jos Horikx
2004-01-18 00:28:31 UTC
On Sat, 17 Jan 2004 23:14:43 GMT, "Phenix"
Post by Phenix
Pythagoras is bij mijn weten nog steeds niet bewezen en wordt aanvaard tot
het tegendeel bewezen wordt.
Tjongejonge, en dat wil anderen de les lezen over relativiteit...

Op: http://www.cut-the-knot.org/pythagoras/index.shtml staan er een
stuk of veertig. Controleer voortaan even eerst of het klopt wat je
zegt voordat je op het send-knopje drukt.

JH
Phenix
2004-01-18 09:09:06 UTC
Post by Phenix
[...]
Dat zijn geen bewijzen van Pythagoras, dat zijn bewijzen "met"
Leer alvast eens de link lezen die je rondstuurt.

TJonge jonge, die denkt naar school te zijn geweest.
Hayek
2004-01-19 12:43:43 UTC
Post by Phenix
Post by Jos Horikx
On Sat, 17 Jan 2004 23:14:43 GMT,
Post by Phenix
[...]
Proficiat, een nieuw dieptepunt op
nl.wetenschappen. Dit rekord zal moeilijk
te verbeteren zijn.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Eelco de Lange
2004-01-19 19:28:35 UTC
Post by Hayek
Proficiat, een nieuw dieptepunt op
nl.wetenschappen. Dit rekord zal moeilijk
te verbeteren zijn.
Geen valse bescheidenheid ajb. :-)

Eelco
Bas Zoetekouw
2004-01-18 02:02:11 UTC
Post by Phenix
Post by Richard Smol
Post by Phenix
[...]
Je vergist je. Fotonen in water of glas oid gaan ook gewoon met de
lichtsnelheid c. Alleen een licht_golf_ (die uit gigantisch veel
fotonen bestaat over het algemeen, die door de atomen van het medium
worden geabsorbeerd en uitgezonden, etc) plant zich voort met een
lagere snelheid.
Post by Phenix
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid Valt wel als geloofwaardig op te
vatten?
Je moet niet alles geloven wat je op het internet leest, en zeker niet
van de wikipedia.
Bovendien is het natuurlijk grotendeels een kwestie van taal, dus
fysisch niet interessant.
Post by Phenix
En misschien staat onze KU Leuven niet zo hoog aanschreven bij jullie als
http://www.chemika.student.kuleuven.ac.be/downloads/licht.doc
Alles wat in Word gemaakt is, dient niet serieus te worden genomen.
--
Kind regards,
Bas Zoetekouw ``Si l'on sait exactement ce que l'on va
***@o2w.nl Pablo Picasso
Phenix
2004-01-18 09:14:37 UTC
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
Post by Richard Smol
Post by Phenix
[...]
Je leest niet wat er staat. Ik heb het niet over fotonen gehad. Ik had het
over licht, en 1 foton maakt het licht nog niet.
Als een groep bollekes in een materiaal komt en er 5 minuten doet om eruit
te komen, en in een ander materiaal, dan gaat het de 2de keer trager, als
daarbij dezelfde afstand wordt doorlopen.
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
En ik heb m'n best gedaan om er voor u een Hollandse pagina uit te
pikken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid Valt wel als
geloofwaardig op te vatten?
De meeste sites en boeken spreken er wel zo over. Ik kan hier geen boeken
bijvoegen.
Post by Bas Zoetekouw
Je moet niet alles geloven wat je op het internet leest, en zeker niet
van de wikipedia.
Bovendien is het natuurlijk grotendeels een kwestie van taal, dus
fysisch niet interessant.
Het is idd een kwestie van taal, maar ik begon die discussie niet.
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
En misschien staat onze KU Leuven niet zo hoog aanschreven bij
http://www.chemika.student.kuleuven.ac.be/downloads/licht.doc
Alles wat in Word gemaakt is, dient niet serieus te worden genomen.
Ok u bent iemand die aan de stylo kan zie hoe intellectueel een persoon is.
Goed bezig...

En Sander Nijdam, kan beter lezen dan jullie, want hij heeft gelezen wat er
stond, en hij weet dat er een een dergelijke theorie bestaat.
En dat ik zeg dat die theorie bestaat betekent niet dat ik erachter sta. En
het gaat NIET over verschillende media.
J. J. Lodder
2004-01-18 10:33:55 UTC
Post by Phenix
Een idee, een concept, ... er zijn nog onbewezen theoriën.
Pythagoras is bij mijn weten nog steeds niet bewezen en wordt aanvaard tot
het tegendeel bewezen wordt.
Je loopt een eeuw ofzo achter.
Euclidische meetkunde is vandaag de dag gedefinieerd
als precies die meetkunde waarin de stelling van Pythagoras geldt.

Metrische tensor ds^2 = dx^2 + dy^2
in wat harder jargon,

Jan
Phenix
2004-01-18 11:40:30 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Phenix
[...]
Ik loop niet achter. De meetkunde is erop gebaseerd, en men kan de stelling
alleen bewijzen door stellingen die op die stelling zijn gebaseerd, en dat
is geen echt bewijs meer ... Tuurlijk dat het dan goed uitkomt.
Voor de meeste modellen komt die meetkunde heel mooi uit. In sommige
modellen wordt soms een andere definitie gebruikt, zoals in de ruimte van
Minkovsky (hoe het ook geschreve moge zijn), men stelt daar dan dat de
kortste afstand tussen 2 punten niet noodzakelijk de rechte is.
Eelco de Lange
2004-01-18 13:15:38 UTC
Post by Phenix
[...]
Geen enkel probleem om voor wat voor stelling dan ook een model te verzinnen
waarin die stelling ongeldig is. Dus met je voorbeeld toon je niks aan. Ik
denk niet dat je de meetkunde helemaal hebt begrepen...

Eelco
Phenix
2004-01-18 13:59:44 UTC
Post by Eelco de Lange
Post by Phenix
[...]
ik denk dat ik er toch wel voldoende van heb begrepen. Is dat een gewoonte
ginder om niet te kunnen lezen? Het gaat er namelijk over dat PYTHAGORAS ALS
GRONDSLAG VOOR ONZE MEETKUNDE NIET KAN WORDEN BEWEZEN VANUIT DIE MEETKUNDE.
Als ik een stelling maak en daarop voortbouw en nieuwe stellingen maak, en
met die nieuwe stellingen de oude bewijs, heb ik nog altijd niet bewezen dat
de oude correct is. Enkel dat m'n nieuwe op de goede manier zijn afgeleid.
Maar jullie begrijpen er nx van.

Wat eigenlijk de bedoeling was:
ER IS IEMAND DIE EEN THEORIE HEEFT ONTWIKKELD DIE ZEGT DAT DE LICHTSNELHEID
IN VACUUM MISSCHIEN ZO CONSTANT IS ALS MEN ALTIJD HEEFT GEDACHT.

En je hebt lichtsnelheid, de lichtsnelheid, de lichtsnelheid in water, ...
(dat lichtsnelheid afhankelijk is van het medium werd aangehaald door Femke
en ze heeft gelijk, maar jullie verwijten mij van woordspeling, terwijl
jullie er zelf mee spelen..., maar iedereen ziet hier op mijn kap). Die
Pythagoras is volgens mij niet bewezen, of ik vergis me met een andere even
elementaire stelling.

blablabla

Alvorens commentaar te geven, kijk eerst wie wat voor het eerst heeft
aangehaald.

(is niet alleen tegen u, ook tegen alle andere die gereageerd hebben op wat
ik zou gezegd hebben, maar dan moet ik dit bericht meerdere keren sturen
...)
Eelco de Lange
2004-01-18 14:35:53 UTC
Post by Phenix
[...]
Mja, maar dan is dus geen enkele stelling in de meetkunde bewijsbaar en ik
denk dat je dat niet snapt.
Post by Phenix
IN VACUUM MISSCHIEN ZO CONSTANT IS ALS MEN ALTIJD HEEFT GEDACHT.
Oh ja, was ik vergeten, wie het hardst schreeuwt heeft gelijk :-)
Familie van....?
Post by Phenix
Alvorens commentaar te geven, kijk eerst wie wat voor het eerst heeft
aangehaald.
Wie begon er over Pythagoras?

Lees er eens een goed boek over, of anders, blijf "in the dark", Phenix.

Ik haak af,

Eelco
Phenix
2004-01-18 14:40:33 UTC
Post by Eelco de Lange
Post by Phenix
[...]
Dat het Pythagoras is kan ik verkeerd hebben, het kan er een van Euclides
zijn geweest ook. Maar ik dacht dat het Pythagoras was. Laten we dat in het
midden, tenzij iemand echt 100% zeker kan zeggen welke stelling het juist
is.
Die stelling wordt aanvaard, is een dogma, verondersteld bewezen tot het
tegendeel bewezen is. En in de veronderstelling dat die stelling nog altijd
juist is (de kans dat hij mis is, is ... klein), kun je wel veel gaan
bewijzen. Maar je veronderstelling zou je anders moeten bewijzen. Hoe?
Niemand die het weet.
Post by Eelco de Lange
Post by Phenix
[...]
Nee, iedereen beschuldigt mij, en ik heb de indruk dat er niet goed werd
gelezen. Zeker niet persoonlijk
Post by Eelco de Lange
Post by Phenix
Alvorens commentaar te geven, kijk eerst wie wat voor het eerst heeft
aangehaald.
Wie begon er over Pythagoras?
Ik, akkoord. Niet over de mediumafhankelijkheid van de lichtsnelheid. Ik heb
dat enkel wat toegelicht. Nog andere dingen, ik wil het niet onthouden.
Bas Zoetekouw
2004-01-18 20:50:01 UTC
Post by Phenix
Die stelling wordt aanvaard, is een dogma, verondersteld bewezen tot het
tegendeel bewezen is.
Er zijn geen dogma's in de wiskunde, alleen axioma's.
***@o2w.nl Pablo Picasso
Phenix
2004-01-18 21:12:28 UTC
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
Die stelling wordt aanvaard, is een dogma, verondersteld bewezen
tot het tegendeel bewezen is.
Er zijn geen dogma's in de wiskunde, alleen axioma's.
Ziedaar het woord waar ik niet opkwam.
Maar wat een dogma is in de godsdienst, is een axioma in de wiskunde.
J. J. Lodder
2004-01-18 23:33:35 UTC
Post by Phenix
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
[...]
Volstrekte onzin.
Dogmas gaan over waarheid,
axiomas hebben daar niets mee te maken.

Jan
Phenix
2004-01-18 21:13:56 UTC
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
Die stelling wordt aanvaard, is een dogma, verondersteld bewezen
tot het tegendeel bewezen is.
Er zijn geen dogma's in de wiskunde, alleen axioma's.
Dank je voor uw ondersteuning ivm wat ik zei over het niet bewijsbaar zijn
van Pythagoras. Toch 1 iemand die op de hoogte is ...
Blijkbaar heb ik daar toch genoeg over gelezen.

Phenix
unknown
2004-01-19 01:49:53 UTC
Post by Phenix
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
[...]
Kenmerk van een stelling is dat die altijd door een bewijs wordt dient
te worden gevolgd, anders blijft het een axiomoa. In geval van
Pythagoras heeft hij zelf het bewijs geleverd. Zie bijvoorbeeld
http://teamster.usc.edu/~dteam/images/robotics/Pythagoras.html

Je kunt het er natuurlijk niet mee eens zijn dat dit bewijs geldig is
omdat er gebruik wordt gemaakt van wiskunde. In dit geval van de regels
voor berekening van de oppervlakte van een vierkant en van een driehoek
en verder van vermenigvuldigen, delen, optellen aftrekken. Ieder van die
regels heeft op zich weer een bewijs danwel een definitie als oorsprong
en en ook die bewijzen zijn weer gebouwd op dieper liggende bewijzen. Je
kunt natuurlijk steeds verder doorgaan met de geldigheid van dieper
liggende fundamenten ter discussie te stellen, en je zult een specialist
moeten zijn om de vragen dan nog te kunnen beantwoorden.
In de wiskunde is het zo, dat als eenmaal iets eenduidig is bewezen, dat
er dan verder gebruik van gemaakt mag worden binnen de grenzen van de
uitgangspunten waarvoor het bewijs geldt. Je hoeft niet te bewijzen dat
1+1=2, omdat dat volgt uit de definitie. Zo hoef je je ook niet af te
vragen of de lichtsnelheid (dus de natuurconstante waar Einstein's
stelling betrekking op had) constant is, omdat dat per definitie waar
is.

Femme
Phenix
2004-01-19 08:40:26 UTC
Post by unknown
Post by Phenix
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
[...]
Zoals inderdaad reeds 10x werd gezegd ..., maar je hebt het nog altijd niet
begrepen. Om de stelling van Pythagoras te bewijzen, gebruik je de stelling
van Pythagoras zelf, en da's GEEN bewijs, die stelling wordt aanvaard tot
eventueel het tegendeel bewezen is. (de kans is klein ...)
Het gaat dus niet over vermenigvuldigen en delen, want dat werd niet
vastgelegd door Pythagoras.
Post by unknown
[...]
maar dan nog kun je Pythagoras niet bewijzen. Voor al je andere bewijzen mag
je veronderstellen dat hij wel juist zal zijn, maar om zijn stellling zelf
te bewijzen, mag je dat niet, dat zou duidelijk moeten zijn, maar blijkbaar
vinden enkelen dat hier zeer moeilijk.
Post by unknown
ook niet af te vragen of de lichtsnelheid (dus de natuurconstante
waar Einstein's stelling betrekking op had) constant is, omdat dat
per definitie waar is.
maar het begrip lichtsnelheid wordt op verschillende manieren gebruikt.
Ik ben er wel mee akkoord dat "dé lichtsnelheid c" een universele constante
is (waarbij toch enkelen een theorie hebben dat die c zou varieren in de
tijd).
En hoewel ik werd beschuldigd van woordspelingen, hebben anderen in deze
draad zich daar meer schuldig aan gemaakt dan ik.

Ondertussen zou duidelijk mogen zijn dat ik geen 200 jaar achter, dat ik
geen inhaalles moet nemen, ... Degene die me dat gezegd hebben, zouden het
beter wel eens doen.

Phenix
Hayek
2004-01-19 15:01:31 UTC
Phenix wrote:
[in paniek canceled]

Te laat, Phenix...

Google heeft je posts al gesnarfd,
en vereeuwigd. Zij zijn als het ware uit
hun as opgestaan.

Je had beter gewoon toegegeven dat je je
vergist had, Zeno's parodox verwart met
Pythogoras, die Griekse namen klinken
allemaal hetzelfde blah blah blah...:-)
Verstrooide professor enzovoort, dat
excuus gebruik ik altijd als de boter weer
eens in de afwas machine beland of de
autosleutels in de ijskast.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
J. J. Lodder
2004-01-18 23:33:34 UTC
Post by Phenix
Post by Eelco de Lange
Post by Phenix
[...]
Is tautologie, en een oninteressante,

Jan
Phenix
2004-01-18 23:51:52 UTC
U zult een woordenboek ter hand moeten nemen, en de definitie van een dogma
opzoeken, daarna die van het axioma. U weet het duidelijk niet, dus verbeter
mij ook niet. U zwanst nogal.

We zijn hier al met 2 die weten dat Pythagoras onbewijsbaar is vanuit z'n
gevolgen. Maar dat gaat uw verstand te boven, dat begrijp ik ondertussen.

Als ik dan nog een eeuw achterliep, dan was ik er blijkbaar nog altijd 20
voor op u.

Men heeft de stelling in kwestie voor waar aangenomen, en van daaruit kan
men wel bewijzen vormen. Maar dat begrijpt u ook niet.

Met rechte bedoel ik de vorm van een lignaal waar die nogal plat is. Dat een
rechte bij minkovsky niet zo recht is..tjah. Het was een woordspeling, dan
is het probleem opgelost. Een rechte, substantief van recht, recht zoals de
randen van een A4 blad.

blablabla.

Ik geef het op u iets duidelijk te maken. U bent beter dan de rest, we weten
het. U bent juist, de boeken zijn mis ... tjah. Weinig aan te doen.

Ik stop hiermee. Roep als je het ooit begrijpt
Bas Zoetekouw
2004-01-19 07:38:55 UTC
Post by Phenix
We zijn hier al met 2 die weten dat Pythagoras onbewijsbaar is vanuit z'n
gevolgen. Maar dat gaat uw verstand te boven, dat begrijp ik ondertussen.
Hoho, wil je mij geen woorden in de mond leggen?
Ik ben het volledig met Jan eens.
Post by Phenix
Men heeft de stelling in kwestie voor waar aangenomen, en van daaruit kan
men wel bewijzen vormen. Maar dat begrijpt u ook niet.
Nee.
Post by Phenix
[...]
Nee. Ook in een "kromme" metriek wil je nog steeds een "rechte"
kunnen definieren.
***@o2w.nl Pablo Picasso
Phenix
2004-01-19 08:46:40 UTC
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
[...]
Dan heb je een gelijkaardig probleem.
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
Men heeft de stelling in kwestie voor waar aangenomen, en van
daaruit kan men wel bewijzen vormen. Maar dat begrijpt u ook niet.
Nee.
Ik zocht geen bevestiging, ik was zeker.
Post by Bas Zoetekouw
Post by Phenix
[...]
Zoek wat "recht" wil zeggen volgens het woordboek.
recht -> rechte.
Rechte gedefinieerd volgens de wiskunde
Bas Zoetekouw
2004-01-19 18:51:56 UTC
Post by Phenix
Post by Bas Zoetekouw
Nee. Ook in een "kromme" metriek wil je nog steeds een "rechte"
kunnen definieren.
Zoek wat "recht" wil zeggen volgens het woordboek.
Wiskunde wordt niet bedreven
met het woordenboek in de hand.
Gelukkig maar.
***@o2w.nl Pablo Picasso
J. J. Lodder
2004-01-19 09:40:39 UTC
Phenix <***@hotmail.com> wrote:

knip meer onzin
Post by Phenix
[...]
Je herhaalt.
Je wilt de 'rechte' van de ene metriek gebruiken
als de 'rechte' in een andere metriek.
En daar is hij uiteraard niet recht.

So what?

Jan
unknown
2004-01-19 02:01:53 UTC
Post by Phenix
[...]
Er heeft bij mijn weten geen Femke deelgenomen aan deze discussie, en
als dat wel het geval was ontken ik dat hij dat gezegd heeft.
Licht zal langzamer reizen dan de lichtsnelheid wanneer het door een
medium gaat. Dat doet niets af aan het feit dat de lichtsnelheid altijd
en voor iedereen constant is, hooguit dat de naam van deze universele
constante ongelukkig gekozen is.
De relativiteitstheorie met daarin o.a. de stelling dat niets harder kan
gaan dan de lichtsnelheid heeft betrekking op deze constante en niet op
de snelheid waarmee het licht reist.

Ik heb verder wel eens wat creationistische sites gezien waar beweerd
werd dat de lichtsnelheid vroeger anders geweest zou kunnen zijn in een
krampachtige poging te bewijzen dat de aarde pas zo'n 6000 jaar oud is.
Maar deze weiger ik verder serieus te nemen.

Femme
J. J. Lodder
2004-01-18 23:33:32 UTC
Post by Phenix
Post by J. J. Lodder
Post by Phenix
[...]
Je loopt dus nog verder achter dan al gedacht.
'Echte bewijzen' bestaan niet.
Wiskundige uitspraken zijn altijd tautologieen.
Het eist alleen soms wat vernuft
om de juiste reductie tot de axiomas in te zien.

En in wat je als axioma, en wat als te bewijzen resultaat
wilt nemen bestaat nogal wat willekeur.
Als je de axiomas van Euclides neemt is Pythagoras te bewijzen.
De moderne aanpak van Euclidische meetkunde is om van Pythagoras
voor infinitesimale driehoeken uit te gaan.
Pythagoras moet dan nog steeds bewezen voor eindige driehoeken,
maar dat is wel erg triviaal.
Post by Phenix
[...]
Nog meer misverstanden: de 'rechte' in een bepaalde geometrie
is per definitie de kortste (of langste) afstand in die geometrie.

Jan
Richard Smol
2004-01-18 10:55:12 UTC
Post by Richard Smol
Een theorie is geen theorie zonder bewijs. En er is geen
theorie dat de lichstsnelheid niet constant is.
Een idee, een concept, ... er zijn nog onbewezen theorikn.
Pythagoras is bij mijn weten nog steeds niet bewezen en wordt
aanvaard tot het tegendeel bewezen wordt.
Pythagoras? Je bedoelt zijn stelling t.a.v. rechtzijdige
driehoeken? Die is allang bewezen. Op welke planeet woon
jij?
Post by Richard Smol
[...]
Het is een postulaat uit de Speciale Relativiteitstheorie
en uit duizenden experimenten is gebleken dat het klopt.
Het heeft niets te maken met "hellingen". Ken jij de
relativtiteitstheorie eigenlijk wel?
Daar gaat het misschien een beetje trager, maar hier in Belgik
[...]
Relevantie?
Post by Richard Smol
Post by Phenix
Dat is een van die basisdingen in school...
Op welke school heb jij gezeten??
In Belgik; waar de kwaliteit van het onderwijs gemiddeld nog altijd
vrij goed is..
Dan heb je blijkbaar niet goed opgelet tijdens de les.
En ik heb m'n best gedaan om er voor u een Hollandse pagina uit te
pikken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid Valt wel als
geloofwaardig op te vatten?
Daar staat dus niets over dat de lichtsnelheid afhankelijk
is van het medium.
http://www.kuuke.nl/01c414937f0fa7f1b/01c41493e20fa2401/ Deze
misschien iets minder, maar ja ...
En hier ook niet.
[...]
Dat is de snelheid van het licht *door* een medium, maar het
gaat niet over de constante c, zijnde de maximum snelheid
in het universum (ook wel aangeduid als "lichtsnelheid")
En dus niet DE enige, unieke, eenduidige lichtsnelheid.
Overigens ben ik hier niet begonnen over de verschillende media
waarin licht zich kan voortplanten.
De snelheid waarin het licht zich op een bepaald moment
voorbeweegt is dus *niet* gelijk aan de lichtsnelheid.

Jorgen Ravoet
2004-01-18 12:55:47 UTC
Post by Phenix
Post by Richard Smol
Post by Phenix
[...]
Maar de laatste stelling van Fermat is wel bewezen door Andrew Wiles.

http://cage.rug.ac.be/~hvernaev/Fermat.html
http://www-groups.dcs.st-andrews.ac.uk/~history/Mathematicians/Wiles.html

Maar er zijn inderdaal nog veel onbewezen theoriën.
zich kan voortplanten.
Paul H.
2004-01-18 16:54:07 UTC
Post by Phenix
[..]
Een idee, een concept, ... er zijn nog onbewezen theoriën.
Pythagoras is bij mijn weten nog steeds niet bewezen en wordt aanvaard tot
het tegendeel bewezen wordt.
Pagina <http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Pythagoras> bevat
een bewijs van de stelling van Pythagoras. Zou u kunnen aangeven wat
er mis is met dit bewijs? Of wilt u nu aanvaarden dat de stelling van
Pythagoras wel degelijk bewezen is?

Groet,

Paul
Bas Zoetekouw
2004-01-18 20:55:46 UTC
Post by Paul H.
[...]
In de moderne wiskunde is de (vlakke) meetkunde _gedefinieerd_ aan de
hand van de stelling van pythagoras. De stelling van Pythagoras kun
je derhalve niet bewijzen uit de meetkunde zonder de meetkunde eerst
op een andere manier te definieren.
Het bewijs in de link hierboven maakt dan ook allerlei impliciete
aannamen: over de oppervlakte van een vierkant bijvoorbeeld, en over
wat een rechte lijn is. Met name dat laatste is nu net door de
stelling van Pythagoras vastgelegd.
***@o2w.nl Pablo Picasso
Phenix
2004-01-18 21:18:54 UTC
Post by Bas Zoetekouw
Post by Paul H.
[...]
Vandaar dat ik het daarstraks overigens over de ruimte van Minkovsky had,
die definieert namelijk de kortste afstand tussen 2 punten niet als de
rechte. De grondslag van zijn meetkunde is bijna dezelfde als de
euclidische, op enkele "-" en "+" tekens na.
Onze definitie van een bol ziet er in die andere ruimte op z'n minst een
beetje anders uit.
J. J. Lodder
2004-01-18 23:33:35 UTC
Post by Phenix
Post by Bas Zoetekouw
Post by Paul H.
[...]
En wat dacht je dat de rechte dan wel was in een Minkovsky ruimte?

Je bent hopeloos in de war: je beweert niet meer dan dat de 'rechte' in
de ene metriek niet de rechte in een andere metriek is.
Maar dat is vanzelfsprekend, en betekent verder niets.
Post by Phenix
De grondslag van zijn meetkunde is bijna dezelfde als de
euclidische, op enkele "-" en "+" tekens na.
Onze definitie van een bol ziet er in die andere ruimte op z'n minst een
beetje anders uit.
Welnee, een eenheidsbol is in iedere metriek
de verzameling alle punten zdd ||x|| < 1,
waarbij || || de door die metriek gedefinieerde norm is.

Je maakt weer dezelfde fout:
beweren dat de bol in de ene metriek geen bol in de andere is,
alsof 'bol' iets zou betekenen los van de metriek.

Jan
Paul H.
2004-01-19 07:30:54 UTC
Post by Bas Zoetekouw
[...]
Heel lang geleden kreeg ik op de middelbare school Euclidische
meetkunde. Deze meetkunde gaat uit van vijf axioma's (bijvoorbeeld:
door een punt gaat een en niet meer dan een lijn die evenwijdig loopt
aan een gegeven andere lijn). De stelling van Pythagoras behoort niet
tot deze axioma's, maar is uiteindelijk bewijsbaar vanuit de axioma's.
Het kan zijn dat er wiskundige systemen bestaan waarbij de stelling
van Pythagoras een axioma is, maar het meest bekende en klassieke
systeem (Euclidische meetkunde) is niet zo een systeem.
Bas Zoetekouw
2004-01-19 07:45:12 UTC
Post by Paul H.
[...]
Klopt helemaal natuurlijk.

Men vindt het echter tegenwoordig eleganter om de meetkunde te
definieren aan de hand van een infinitesimale pythagoras. In dat
geval zijn de euclidische eigenschappen van die ruimte daar uit af te
leiden.
***@o2w.nl Pablo Picasso
Phenix
2004-01-19 08:46:07 UTC
Post by Paul H.
Post by Phenix
[..]
[...]
Die site is volkomen onbetrouwbaar, en zie wat gezegd is door anderen over
die stelling.
Sander Nijdam
2004-01-17 23:06:04 UTC
Post by Phenix
Post by unknown
[...]
Inderdaad is er de laatste jaren een theorie die onder
theoretische physici steeds meer aanhang krijgt dat de
lichtsnelheid (c dus) verandert in de loop der tijd. Dit is een
mogelijkheid om veel kosmologische vraagstukken te beantwoorden,
maar natuurlijk niet de enige mogelijkheid, dus er zijn ook veel
tegenstanders.
De theorie wordt (logisch genoeg) 'Variable Speed of Light' (VSL)
genoemd en is als eerste uitgewerkt door ene Magueijo. Dit is
zijn nogal amateuristische pagina erover:
http://theory.ic.ac.uk/~magueijo/vsl.html
maar zijn verhaal heeft al in meerdere peer-reviewed bladen
gestaan.

Sander...
Richard Smol
2004-01-18 11:07:22 UTC
Post by Sander Nijdam
[...]
Zijn hypothese is niets maar dan ongefundeerde speculatie. Hij
zal nog een harde dobber hebben om de massa's bewijs voor een
constante lichtsnelheid tegen te spreken. Er zijn veel
problemen met zijn stellingen, omdat ze worden weersproken
door astronomische observaties.

Zijn ideeeen komen trouwens gevaarlijk dicht in de buurt
van de "tired light" creationisten, die zoiets al heel
lang beweren.

Sander Nijdam
2004-01-18 11:31:08 UTC
Post by Richard Smol
Post by Sander Nijdam
[...]
Volgens mij is het wel wat verder dan dat hoor. Het is een
elegante oplossing voor veel problemen zoals het
vlakheidsprobleem en het horizonprobleem. In de groepen
sci.physics.* wordt zijn werk meestal controversieel maar niet
absurd genoemd.
Het is trouwens niet 1 theorie, maar er bestaat een heel scala
aan varianten (net zoals van de 'concurrent', de
inflatietheorie).
Post by Richard Smol
Zijn ideeeen komen trouwens gevaarlijk dicht in de buurt
van de "tired light" creationisten, die zoiets al heel
lang beweren.
Zijn hypothese lijkt absoluut niet op die theoriee"n. Dat wil
niet zeggen dat creationisten die er niets van begrijpen er niet
vrolijk mee weglopen om er weer een mooie stroman van te maken.

Sander...
J. J. Lodder
2004-01-18 11:48:22 UTC
Post by Sander Nijdam
[...]
Het hele verhaal berust op onbegrip.
Aanleiding: Er is misschien enige evidentie dat alpha
tijdsafhankelijk zou kunnen zijn. (zwak en controversieel)

Met c heeft dat verder niets te maken.
Het verband ermee bestaat uitsluitend
voor MKSA gehersenspoelden.

Maar het zal ongetwijfeld nog lang doorzeuren,

Jan
Cees Keyer
2004-01-17 14:47:32 UTC
Post by atoom
[...]
Hmmm het is maar net wat je onder lichtsnelheid verstaad, volgens
huidige theorien kan niets sneller gaan als de bekende 3*10^8 m/s
(lichtsnelheid in vacuum).
Echter cerenkov straling, de bekende blauwegloed bij splitsings
reactoren, ontstaat dat de splitsings producten (beta straling) vaak een
dus danige kinetische energie hebben dat ze sneller gaan als de
lichtsnelheid in het medium (water). Dus fotonen in het spectrum wat we
licht noemen hebben een lagere snelheid dan de betadeeltjes die door de
kernsplitsing ontstaan, dus je antwoord is zowel ja als nee.

MvG
Cees.
--
# The sex life of an arion circumscriptus looks like a foam party to me.
# Cees Keyer, HVA dept I&E, Weesperzijde 190, 1097DZ Amsterdam, Holland
# pe1jmj@-NO_SPAM-amsat.org Voice: (+31)20-5951639, Fax: (+31)20-5951620
unknown
2004-01-17 22:10:21 UTC
Post by Cees Keyer
Post by atoom
[...]
Je kunt beter zeggen dat de snelheid waarmee het licht in vacuum reist,
toevallig gelijk is aan de universele natuurconstante de lichtsnelheid.
Post by Cees Keyer
[...]
In water kunnen inderdaad sneller gaan dan fotonen, maar niet in vacuum.

Eigenlijk is "lichtsnelheid" een ongelukkig gekozen naam voor deze
natuurconstante. Niets kan sneller gaan dan de lichtsnelheid, zelfs
licht niet.

Femme
Bas Zoetekouw
2004-01-18 02:03:50 UTC
Post by unknown
Je kunt beter zeggen dat de snelheid waarmee het licht in vacuum reist,
toevallig gelijk is aan de universele natuurconstante de lichtsnelheid.
Is dat wel zo toevallig?
***@o2w.nl Pablo Picasso
J. J. Lodder
2004-01-18 08:18:56 UTC
Post by Bas Zoetekouw
Post by unknown
Je kunt beter zeggen dat de snelheid waarmee het licht in vacuum reist,
toevallig gelijk is aan de universele natuurconstante de lichtsnelheid.
Is dat wel zo toevallig?
We hebben geen idee.
Sterker nog, we weten ook niet of het waar is.
Het enige wat we wel weten is een experimentele bovengrens
aan de photon massa.

En die is inderdad heel erg klein,
iets van een miljoen lichtjaar ^-1, aimgh,

Jan
unknown
2004-01-19 02:22:10 UTC
Post by Bas Zoetekouw
Post by unknown
Je kunt beter zeggen dat de snelheid waarmee het licht in vacuum reist,
toevallig gelijk is aan de universele natuurconstante de
lichtsnelheid.
Post by Bas Zoetekouw
Is dat wel zo toevallig?
Om daar op te kunnen antwoorden moet je eerst weten of er nog andere
universa als het onze kunnen bestaan, gebaseerd op totaal andere
natuurwetten, en of er daar wel zo iets als lichtsnelheid bestaat. Het
wordt dan meer een filosofisch probleem.

Femme
Richard Smol
2004-01-17 15:39:38 UTC
Post by atoom
ik had met iemand een discussie over de lichtsnelheid en die persoon
gaf aan dat er nu een theorie is dat de lichtsnelheid niet een
absolute waarde heeft omdat de "lege"ruimte niet leeg is.
Dat heeft er niets mee te maken. Het licht wordt gebruikt
als voorbeeld van de hoogste snelheid die in het universum
kan voorkomen, gewoon omdat licht in een vacuum zich op die
snelheid voortbeweegt. Dat heeft ermee te maken dat fotonen
geen massa hebben. Deeltjes die *wel* massa bezitten kunnen
nooit of te nimmer de lichtsnelheid halen, omdat je daar
een oneindige hoeveelheid energie voor nodig zou hebben.
Andere massaloze deeltjes bewegen zich ook voort met de
lichtsnelheid.
Post by atoom
ik kan me voorstellen dat je twee verschillende snelheden meet indien
je een ster op een afstand x via een directe weg meet of via een
sterk gekromde ruimte meet b.v.b. een zwaartekracht lens (zwartgat?)
Dan nog steeds gaat licht (spreek: fotonen) met de lichtsnelheid.
Trouwens, het wil hiermee niet gezegd zijn dat licht onder alle
omstandigheden het snelst is. Er is geconstateerd in een
niet-vacuum sommige deeltjes sneller gaan dan fotonen. Deze
deeltjes blijven echter ook onder de absolute top-snelheid
die in het universum geldt.
Post by atoom
er staat me iets bij dat er al een keer over gepaarde deeltje die
"zomaar?" onstaan gespraat is hier, maar zeker weten doe ik het niet.
Jawel, maar wat heeft dat met je vorige vraag te maken?
Post by atoom
wie kan me een stuk op weg helpen
Gr. Ed. (die heel nieuwsgierig is over deze theorie)
Dan volgt hier een link naar een uitleg over de Speciale
Relativiteistheroie van Einstein:

http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity

Veel plezier!

Hayek
2004-01-18 12:47:03 UTC
Post by Richard Smol
Post by atoom
[...]
Onzin. Licht gaat trager in een
zwaartekrachtveld. Je begrijpt het
verschil niet tussen de lokale waarnemer
en de externe waarnemer.
Post by Richard Smol
Dat heeft ermee te maken dat fotonen
geen massa hebben.
Fotonen hebben energie, dus massa.
De "rustmassa" wordt veronderstelt nul te
zijn, maar fotonen zijn nooit in rust.

Post by Richard Smol
nooit of te nimmer de lichtsnelheid halen, omdat je daar
een oneindige hoeveelheid energie voor nodig zou hebben.
Andere massaloze deeltjes bewegen zich ook voort met de
lichtsnelheid.
En sommige quantum-effecten zijn sneller
dan de lichtsnelheid.
Post by Richard Smol
Post by atoom
[...]
Nogmaals : je verwart de lokale
waarneming met de externe waarnemer.
Zonder dat onderscheidt is wat je vertelt
gewoon lulkoek.
Post by Richard Smol
[...]
Een beetje kennis is gevaarlijk...
Post by atoom
wie kan me een stuk op weg helpen
Gr. Ed. (die heel nieuwsgierig is over deze theorie)
Dan volgt hier een link naar een uitleg over de Speciale
http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity
Genees alvast jezelf.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Hayek
2004-01-17 19:56:35 UTC
Post by atoom
[...]
Inderdaad. Heel weinig mensen hebben hier
een klaar zicht op. De lichtsnelheid is
constant, maar alleen *lokaal*. En dat
lokaal is héél lokaal op te vatten. Zeg
maar een punt. De lichtsnelheid op
zeeniveau en iets daarboven is dus
verschillend. De lichtsnelheid is
gekoppeld aan inertie, en eigentijd is ook
niets anders dan inertie. Op ieder punt
heerst dus een zekere inertie, die de
eigentijd en de lichtsnelheid bepaalt. De
lichtsnelheid is dus *in dat punt gemeten*
altijd c, omdat je die lichtsnelheid meet
in dat punt met de eigentijd van dat punt.

Het is een fabeltje dat de lichtsnelheid
"overal hetzelfde is". Iemand die dat zo
zegt heeft er niets van begrepen.

En het heeft ook niets met kromming te
maken. Stel : je jaagt een lichtstraal
tussen twee zwarte gaten door. Die wordt
dus niet gekromd, maar zal wel veel trager
gaan dan een paralelle lichtstraal die
niet in de buurt van deze massas komt.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Richard Smol
2004-01-17 21:10:46 UTC
Post by Hayek
Post by atoom
[...]
De lichtsnelheid is constant in ieder referentiekader.
Post by Hayek
Het is een fabeltje dat de lichtsnelheid
"overal hetzelfde is". Iemand die dat zo
zegt heeft er niets van begrepen.
De lichtsnelheid is een constante .. en is
dus per definitie altijd overal hetzelfde.
Post by Hayek
[...]
De lichtstraal wordt gekromd, maar gaat nog
steeds met snelheid c.

Hayek
2004-01-18 12:27:58 UTC
Post by Richard Smol
Post by Hayek
[...]
Kijk, Richard is een een typisch voorbeeld
van iemand die er niets van begrepen heeft.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Jasper Stein
2004-01-19 09:51:51 UTC
Post by Hayek
Post by Richard Smol
Post by Hayek
[...]
Richard heeft het in elk geval een stuk beter begrepen dan jij. Gekromd, in
de (algemene) Relativiteitstheorie is een begrip dat je 4-dimensionaal moet
opvatten. Dat de lichtstraal "rechtdoor" lijkt te gaan (voor een waarnemer
van veraf) wil niet zeggen dat hij niet gekromd is. Hij is namelijk gekromd
in de 4e dimensie. De tijdsdimensie dus. Daarom ziet die veraf-staande
waarnemer dus die vertraging. Niettemin is de lichtstraal overal met de
(lokale) lichtsnelheid (ik bedoel die natuurkonstante, jeweetwel, c, die
van ca. 300.000 km/sec) gegaan. Dat de ruimte gekromd is doet niets af aan
dat de lichtsnelheid constant is. Dat de veraf-staande waarnemer die
lichtstraal langzamer ziet gaan ook niet.

Ik moet ineens denken aan dat mopje. Agent: "Meneer, U reed wel 180 km/uur"
Antwoord: "Dat kan niet, ik ben pas 1/2 uur onderweg".
Jasper
Hayek
2004-01-19 12:13:40 UTC
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Post by Richard Smol
Post by Hayek
[...]
Dat was precies wat ik bedoelde. Ik maakte
duidelijk een onderscheid tussen de
lokale waarnemer en de externe waarnemer.
Het experiment genoemd "shapiro delay"
toont dat trouwens experimenteel aan.

En die tijdsdimensie kan je best vergeten.
Die bestaat namelijk niet.
Post by Jasper Stein
Dat de veraf-staande waarnemer die
lichtstraal langzamer ziet gaan ook
niet.
Voor die waarnemer beweegt die lichtstraal
dus langzamer dan c. Dat zeg je hier dus
zelf en je spreekt daarmee Richard dus
tegen en geef je me gelijk. Er zit dus een
contradictie in je eigen woorden.
Whatever...

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Jasper Stein
2004-01-19 15:06:27 UTC
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Post by Richard Smol
Post by Hayek
[...]
Dat was anders ook precies wat Richard bedoelde, voor zover ik kan zien. Dus
kom niet aan met "Richard is een typisch voorbeeld van iemand die er niets
van begrepen heeft." c heeft altijd betrekking op de lokale situatie. Als
je dat niet weet heb je het zelf niet zo goed begrepen denk ik. Maar daar
wil ik niet over speculeren.

In jouw post zei je: "De lichtsnelheid is gekoppeld aan inertie, en
eigentijd is ook niets anders dan inertie. Op ieder punt heerst dus een
zekere inertie, die de eigentijd en de lichtsnelheid bepaalt." Sorry,
maarre... inertie? "eigentijd is inertie"? "Op ieder punt heerst inertie"?
Het enige dat de lichtsnelheid bepaalt is de constante c, en verder de
metrische tensor. Eigentijd is iets totaal anders, die verschilt zelfs per
lokale waarnemer. Als je dit soort uitspraken doet kom je bij mij in elk
geval over als iemand die relativiteitstheorie alleen uit de krant en uit
de Kijk kent.

Je zei ook:
--Het is een fabeltje dat de lichtsnelheid
"overal hetzelfde is". Iemand die dat zo
zegt heeft er niets van begrepen.--
Ik denk daarentegen dat diegene het prima begrepen heeft maar er gewoon niet
teveel woorden aan vuil wil maken. Het is geen fabeltje dat de
lichtsnelheid overal hetzelfde is (namelijk c, tenopzichte van de lokale -
uiteraard - inertiaalstelsels). Dat verschillende waarnemers dat
verschillend waarnemen, tja, da's nou relativiteitstheorie. De algemene
dan.

Verder zei je:
--En het heeft ook niets met kromming te
maken.--
Dat heeft het dus wel. In de tijdsdimensie om precies te zijn. Zoals ik
hierboven al uitlegde. En als jij dan vervolgens gaat zeggen dat dit
precies is wat je bedoelde zou ik je willen vragen wat voorzichtiger te
willen zijn met termen als "heeft niets te maken met", enz., want op deze
manier begrijp ik je helemaal verkeerd.
Post by Hayek
Het experiment genoemd "shapiro delay"
toont dat trouwens experimenteel aan.
Um. Ik begrijp wat je bedoelt, je zegt het alleen wat krom. Dit is weer
typisch populaire-pers-taal. Maar inderdaad, er zijn waarnemingen die de
voorspelde Shapiro-vertraging bevestigen.
Post by Hayek
En die tijdsdimensie kan je best vergeten.
Die bestaat namelijk niet.
"Niet" in de bovenstaande zin van "heeft niets te maken met", zeker. Anders
ben ik benieuwd wat die "t" in Einsteins vergelijkingen doet, en waarom we
nog steeds een metrische tensor van 4 bij 4 gebruiken.
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
[...]
Integendeel. De lichtstraal beweegt nog steeds met c. De waarnemer neemt het
alleen op een vreemde manier waar. Je zou nl. kunnen zeggen dat er (in
zekere zin) meer ruimte tussen die twee zwarte gaten zit dan het lijkt. Als
je daar rekening mee houdt, dat dus de ruimte gekromd is in de tijds- en
ruimte-dimensie, dan kom je precies tot de conclusie dat de lichtsnelheid
overal c is geweest, ook daar tussen die zwarte gaten in.

Vreemd hoor... ART zegt 2 dingen: (1) c is constant, (2) daaruit volgt
Shapiro-vertraging. Jij zegt nu: "We hebben (2) gezien, zie je wel dat (1)
niet klopt?".
Jasper
Hayek
2004-01-19 19:17:41 UTC
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Post by Richard Smol
Post by Hayek
[...]
Dat heeft Richard weggelaten en daar heb
ik specifiek op gewezen. En dat heeft
Richard dan weer specifiek tegengesproken.
Post by Jasper Stein
Als je dat niet weet heb je het zelf
niet zo goed begrepen denk ik.
Dan zou ik er niet speciaal op wijzen.
Post by Jasper Stein
Maar daar wil ik niet over speculeren.
Dat moet je niet : het staat duidelijk in
de Thread. Ik wijs erop dat het lokaal is
en Richard zegt daarop dat "het altijd c is".
Post by Jasper Stein
[...]
Misschien toch goed voor een Nobelprijs :-)
Post by Jasper Stein
[...]
Niet helemaal...:-)
Ik beweer dat een klok een inertiemeter
is. Volgens Einstein meet een klok de
eigentijd. En is eigentijd dat wat een
klok meet. :-). Verbind a met b door het
principe van Mach.
Post by Jasper Stein
Je zei ook: --Het is een fabeltje dat
de lichtsnelheid "overal hetzelfde is".
Iemand die dat zo zegt heeft er niets
van begrepen.-- Ik denk daarentegen dat
diegene het prima begrepen heeft maar
er gewoon niet teveel woorden aan vuil
wil maken.
En bewust de verwarring nog groter maken ?
En bij verduidelijking net dezelfde mantra
zingt ?
Post by Jasper Stein
[...]
Zoals de eigentijd wild varieert, varieert
de lichtsnelheid even wild. De verhouding
eigentijd/lichtsnelheid moet lokaal immers
altijd op c uitkomen. Als je alles alleen
maar lokaal wil beschouwen, kan je de
relativiteit nooit begrijpen. Lokaal
blijven de wetten van de fysica immers
hetzelfde.
Post by Jasper Stein
Verder zei je: --En het heeft ook niets
met kromming te maken.-- Dat heeft het
[...]
Dat is het nieuwe van mijn theorie. Er is
geen tijdsdimensie, er is alleen beweging
en inertie om die beweging te vertragen.
Een inertiemeter (klok) loopt trager bij
hogere inertie.

"precies wat ik bedoelde" sloeg op het
lokale karakter van c.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
Helemaal niet. Ik zeg het wat "recht",
omdat ik het bekijk van een ander
perspectief, een ander model. In mijn
model kijk je gewoon naar de inertie en
daaruit volgt alles. Zwaartekracht, tijd
en lichtsnelheid. Inertie beinvloedt al de
wetten van de fysica op gelijke wijze, het
is daarom de basisgrootheid van de hele
Fysica. Dat maakt dat je de lokale inertie
nooit kan meten, en dat verklaart meteen
het waarom van de relativiteit.
Post by Hayek
[...]
Die t staat voor eigentijd, en is
eigenlijk inertie. Daarom zegt Minkowski
ook :
http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Time_2.html
On 21 September 1908 Minkowski began his
famous lecture at the University of
Cologne with these words:-

The views of space and time which I wish
to lay before you have sprung from the
soil of experimental physics, and therein
lies their strength. They are radical.
Henceforth space by itself, and time by
itself, are doomed to fade away into mere
shadows, and only a kind of union of the
two will preserve an independent reality.
UNQUOTE.

Wat er op duid dat er geen
"onafhankelijke" tijdsdimensie bestaat.
En een dimensie is per wiskundige
definitie onafhankelijk van de andere
dimensies.

Inertie doet er nog een schepje drama
bovenop en doet alle voorwerpen krimpen,
as in "gravitational length contraction"
(zwaartekracht is inertie met een
gradient). En daarom zegt Minkowski "only
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
[...]
Je kan het zo bekijken. Ik houd het op
meer inertie. Ruimte is een niet-entiteit,
het bestaat niet. De voorwerpen zijn
inderdaad kleiner in een inertieveld, en
dat doet de ruimte groter lijken. Een
voorwerp gaat ook trager bewegen in een
sterker inertieveld, zoals Mercurius en
zijn precessie rond de zon.
Post by Jasper Stein
[...]
Ik heb genoeg en duidelijk gewezen op het
onderscheid tussen lokaal en extern.
Post by Jasper Stein
Vreemd hoor... ART zegt 2 dingen: (1) c
is constant, (2) daaruit volgt
Shapiro-vertraging. Jij zegt nu: "We
hebben (2) gezien, zie je wel dat (1)
niet klopt?".
Art zegt : c is lokaal altijd c, maar
verschilt dramatisch in dramatisch
verschillende massa concentraties.
Art zegt ook dat zwaartekracht en inertie
hetzelfde zijn.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Jasper Stein
2004-01-20 09:47:44 UTC
Post by Hayek
Ik beweer dat een klok een inertiemeter
is. Volgens Einstein meet een klok de
eigentijd. En is eigentijd dat wat een
klok meet. :-). Verbind a met b door het
principe van Mach.
Eerst zei je dat "op elk punt een bepaalde inertie heerst". Daaruit maak ik
op dat jij denkt dat inertie (waarvan ik nog steeds niet precies weet wat
je nou eigenlijk bedoelt, maar dat doet er nu even niet zoveel toe)
afhankelijk is van de plaats in de ruimtetijd.

Nu zeg je: een klok is een inertiemeter. De aflezing van de klok moet dus
ook samenhangen met de ruimtetijd. En van niets anders, anders meet je ook
wat anders.

Inderdaad, volgens Einstein meet een klok (een ge"idealiseerde, om precies
te zijn) de eigentijd. Maar die eigentijd is nu juist afhankelijk van de
waarnemer en niet van de ruimtetijd. Dat is precies waarop de hele
(speciale, en a fortiori dus ook de algemene) relativitetistheorie
gebaseerd is. Dus inertie =/= eigentijd. En dus kan een klok niet allebei
tegelijk aangeven met een aflezing.

Maar als ik je idee van inertie vekeerd begrijp moet je het maar zeggen. Ik
ken het begrip niet, dus als je het kan uitleggen in termen van
bewegingsvergelijkingen, metrische tensoren, affiene connecties enzo dan
zou ik daar wel blij mee zijn. Dan kunnen we daarna verder praten.
Post by Hayek
[...]
Inderdaad. Maar ik denk dat je kan stellen dat je ART juist wel altijd
lokaal moet beschouwen. Als je globale effecten wil analyseren dan doe je
dat door de lokale bewegingsvergelijkingen te integreren. En juist omdat de
ruimte gekromd is kom je daarmee tot het soort effecten waarbij het lijkt
dat de lichtsnelheid tijdelijk en plaatselijk anders is dan c (lager dan we
hoger). Maar dat is dus maar schijn.
Post by Hayek
Dat is het nieuwe van mijn theorie. Er is
geen tijdsdimensie, er is alleen beweging
en inertie om die beweging te vertragen.
Een inertiemeter (klok) loopt trager bij
hogere inertie.
Tja, over jouw prive-theorie kan ik niet meepraten.

Maar je hebt het over "vertragen". Daar zit toch een duidelijke
tijds-component in.
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
Shapiro-vertraging is geen experiment. Het is een (voorspeld relativistisch)
effect. Verder zijn er waarnemingen. Om die "experimenten" te noemen moet
ik de definitie van experiment nogal wat oprekken.

Die waarnemingen bevestigen inderdaad het Shapiro-effect. En dat is neem ik
aan wat jij bedoelde. Je zei het alleen wat krom.
Post by Hayek
omdat ik het bekijk van een ander
perspectief, een ander model. In mijn
Prive-modellen kan ik ook niet over meepraten. Het zou bovendien prettig
zijn als je een wat duidelijker onderscheid maakt tussen wat de ART
voorspelt en wat jouw prive-model voorspelt.
Post by Hayek
[...]
Het lijkt er hier op dat jouw "inertie" overeenkomt met de metrische tensor.
Maar je hebt ongetwijfeld een reden om het anders te noemen. Wat is er
anders? En hoe meet de klok die metrische tensor, die toch uit meerdere
onafhankelijke componenten betaat?
Post by Hayek
Die t staat voor eigentijd, en is
Nee, daarvoor wordt meestal de s of de griekse tau gedefinieerd. In de
Minkowski-ruimte (inderdaad dezelfde die je hieronder noemt) geldt

ds^2 = dx^2 + dy^2 + dz^2 - dt^2.

(Met natuurlijke eenheden, zodat c=1). Je ziet dat s en t dus verschillende
grootheden zijn. Ze kunnen niet allebei eigentijd zijn. In de ART is s de
eigentijd en t een van de 4 dimensies die normaliter met tijd wordt
geassocieerd.
Post by Hayek
[...]
Als je die bladzijde nog even ietsje verder had gelezen had je het volgende
tegengekomen:
Weyl quickly understood the new notion that Minkowski put forward. He
wrote:-

The scene of action of reality is ... a four-dimensional world in which
space and time are linked together indissolubly.

De 4e dimensie bestaat dus wel degelijk, komt overal voor in de
relativiteitstheorie (zowel de speciale als de algemene; en ook elke andere
theorie die ik ken) en wordt gewoon de tijdsdimensie genoemd. En zoals Weyl
al zei, die is onlosmakelijk verbonden met de drie ruimte-dimensies. Het
feit dat de tijdsdimensie niet onafhankelijk is, in de zin dat hij door de
vergelijkingen van de relativiteteitstheorie aan de drie ruimtedimensies
gerelateerd wordt, wil niet zeggen dat hij niet bestaat.
Post by Hayek
[...]
Over inertie kan ik niet oordelen voordat ik weet wat het is en hoe het
werkt. Minkowski's uitspraak klinkt inderdaad leuk, maar je moet wel weten
wat hij ermee bedoelt. En dat is niet dat we tijd dan maar moeten
afschaffen.
Post by Hayek
Art zegt : c is lokaal altijd c, maar
verschilt dramatisch in dramatisch
verschillende massa concentraties.
Art zegt ook dat zwaartekracht en inertie
hetzelfde zijn.
ART heeft het niet over inertie. Jouw theorie doet dat.
Jasper
Jasper Stein
2004-01-20 11:48:20 UTC
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Die t staat voor eigentijd, en is
Nee, daarvoor wordt meestal de s of de griekse tau gedefinieerd. In de
Oeps, ik bedoelde "gebruikt": 'daarvoor wordt s of tau gebruikt'.
Jasper
Hayek
2004-01-20 13:23:35 UTC
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
Laat die tijd even weg. Als ik je een
massa distributie geef, kan je de
eigentijd bepalen in ieder punt. Laten we
het even statisch houden. Het is logisch
dat een klok op ieder punt die eigentijd
meet. Mach's principle stelt dat de
massadistributie de inertie in ieder punt
bepaalt. Mach's principe is ouder dan art,
het gaat zelfs terug naar Newtons Bucket,
en het principe werd door Einstein erkend
als zeer waardevol, en in Gravitation,
MTW, zelfs beschreven als de hoeksteen van
art samen met de tensoren van Riemann. Nu
ik het typ, daagt het me dat MP eigenlijk
dan de hele fysische inhoud is van art,
want een wiskundige methode is geen
fysica. Nu heeft Einstein er ook zijn vele
gedachtenexperimenten in verwerkt, maar
die kan ik feitelijk ook reduceren tot
inertiemetingen.
Post by Jasper Stein
Nu zeg je: een klok is een
inertiemeter. De aflezing van de klok
moet dus ook samenhangen met de
ruimtetijd. En van niets anders, anders
meet je ook wat anders.
Wat is samenhangen met de ruimtetijd ?
Een klok meet de eigentijd, proper time,
volgens Einstein.
Post by Jasper Stein
Inderdaad, volgens Einstein meet een
klok (een ge"idealiseerde, om precies
te zijn) de eigentijd. Maar die
eigentijd is nu juist afhankelijk van
de waarnemer en niet van de ruimtetijd.
Er is een eenduidige relatie tussen
eigentijd en massadistributie. Laten we
even niks laten bewegen. Dat kan ook, maar
dan moet je de eigentijden gaan sommeren,
en de gammafactor van de snelheid toepassen.
Post by Jasper Stein
Dat is precies waarop de hele
(speciale, en a fortiori dus ook de
algemene) relativitetistheorie
gebaseerd is. Dus inertie =/=
eigentijd.
Dat heb je verkeerd begrepen. De eigentijd
is afhankelijk van de massadistributie, en
de snelheid die je hebt tov van die
massadistributie. Een massa wordt steeds
moeilijker te versnellen wanneer ze in de
buurt van de lichtsnelheid komt, juist
doordat haar inertie toeneemt, en in het
extreem geval zelfs naar oneindig gaat.
Men noemt dit soms relativistische
massatoename, maar het is eigenlijk
inertietoename, het lijkt natuurlijk alsof
de massa toeneemt.
Post by Jasper Stein
En dus kan een klok niet allebei
tegelijk aangeven met een aflezing.
Juist. Stel dat ik zeg dat de inertie op
zeeniveau verschillend is van in de
bergen. Hoe zou je een inertiemeter bouwen
? En weet dat een gevoelige klok, trager
loopt op zeeniveau dan in de bergen. Ik
gebruik al gevoelige en niet nauwkeurige.
:-). Gevoelig aan inertie tov nauwkeurig
een tijd meten.
Post by Jasper Stein
[...]
First walk , then run.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
De ene lichtstraal komt wel reeel sneller
aan dan de andere. Dat is geen schijn.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
Omdat er daar precies grote gaten zitten
in je kennis van ART. Als het prive was
zou ik er niet over discussieren. En een
nieuwe theorie mag niet strijdig met de
oude, op de punten waar de experimenten
haar bevestigen.
Post by Jasper Stein
Maar je hebt het over "vertragen". Daar
zit toch een duidelijke
tijds-component in.
Nee, een snelheidscomponent. Het universum
geeft ons snelheid als een fysische
grootheid, en niet tijd. Als je de
snelheid vertraagd, vertraagd schijnbaar
ook de tijd. Je ijskast vertraagt de
beweging van de moleculen van je
biefsteak, en zijn "tijd" vertraagt
schijnbaar. In een relativistisch
ruimteschip of dicht bij een zwart gat
vertraagt inertie de moleculen van je
biefsteak, en zijn tijd vertraagd ook
schijnbaar. Ik zeg schijnbaar, want tijd
bestaat niet. Onze hersenen werken ook met
bewegende deeltjes, en wij refereren de
externe bewegende delen met de bewegingen
van de deeltjes in onze hersenen. Er is
maar 1 aquarium waarin de vissen bewegen,
er zijn niet meerdere aquaria waarin de
vissen een vaste positie hebben.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Het experiment genoemd "shapiro
delay" toont dat trouwens
experimenteel aan.
Um. Ik begrijp wat je bedoelt, je
zegt het alleen wat krom. Dit is
weer typisch populaire-pers-taal.
Helemaal niet. Ik zeg het wat
"recht",
[...]
Het wordt op het internet nogal door
mekaar gebruikt, vandaar ook mijn
verwarring. Je begrijpt waar ik het over
heb, dat is het voornaamste.
Post by Hayek
[...]
Mijn model voorspelt in ieder geval de
onmogelijkheid van tijdreizen. En
eigenlijk hoeft er aan art niets te
veranderen. Juist het besef dat eigentijd
in feite inertie is, en een klok een
inertiemeter.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
Een klok trekt zich van de metrische
tensor weinig aan, die meet gewoon de
lokale inertie.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
Dit heeft betrekking op de speciale. Hou
alles even statisch, en zie wat de
Algemene erover zegt. Ik zie geen
massadistributie in die formule. Ook
bestaat er soms verwarring tussen d(Tau)
en Tau, de momentane eigentijd en de
integratie ervan. Een klok meet momentane
eigentijd, en integreerd die door middel
van de raderwerken. Of beter : de
momentane inertie wordt geintegreerd.
Je hebt in elke klok een heen en weer
bewegend deel. Laat de inertie toenemen en
dat deel van de klok zal trager bewegen.
De rest van de klok doet de integratie en
heeft verder niets met inertie te maken.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
eigenlijk inertie. Daarom zegt
http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Time_2.html
Quote On 21 September 1908 Minkowski
forward. He wrote:-
[...]
In de les meetkunde is een dimensie per
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
Inertie doet er nog een schepje drama
bovenop en doet alle voorwerpen
krimpen, as in "gravitational length
contraction" (zwaartekracht is
inertie met een gradient). En daarom
zegt Minkowski "only a kind of union
[...]
Er valt niets af te schaffen, want tijd
heeft nooit bestaan :-). Ik gebruik de
uitspraak van Minkowski om je op weg te
zetten, dat er iets mis is met tijd, zeker
als onafhankelijke dimensie (contaminatie
, een dimensie is per definitie
onafhankelijk).

In een vierdimensionaal model kan je
beweging beschrijven, maar dat model laat
veel te veel vrijheden toe die er niet
zijn. Het korrekte imo is een
driedimensionaal model met beweging. Dat
is *niet* hetzelfde als een
vierdimensionaal model. Als je het
vierdimensionaal model wil aanpassen aan
de fysische realiteit zal je veel
restricties moeten aanbrengen. Hoe houdt
je de massa en energie hetzelfde in ieder
hypervlak (hier een 3-dimensionale
ruimte), op ieder moment t ? En dan komen
de restricties waar Minkowski en Weyl het
over hebben er nog aan.
Post by Jasper Stein
Post by Hayek
[...]
Er zitten wat (grote) gaten in je kennis.
http://www.xs4all.nl/~notime/inert/gravp543.html

En vooral dit :
on page 546 :
http://www.xs4all.nl/~notime/inert/gravp546.html
"
Nevertheless, it is a fact that Mach's
principle -that matter there governs
inertia here- and Riemann's idea -that the
geometry of space responds to physics and
participates in physics- were the two
great currents of thought which Einstein,
by means of his powerful equivalence
principle, brought together into the
present day geometric description of
gravitation and motion.
" UNquote

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Bas Zoetekouw
2004-01-20 16:20:35 UTC
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
[...]
En wederom weiger je uit te leggen wat die theorie van jou nou precies
inhoudt. Je bent dus gewoon een trol.
***@o2w.nl Pablo Picasso
~Jos~
2004-01-20 20:52:59 UTC
Post by Hayek
[...]
Dat zou dus betekenen dat er in de koelkast hetzelfde gebeurt als
daarbuiten, alleen langzamer. In werkelijkheid gebeuren er bij lagere
temperatuur andere dingen, bijvoorbeeld het stollen van bepaalde stoffen
die buiten de koelkast vloeibaar blijven.
Post by Hayek
Mijn model voorspelt in ieder geval de
onmogelijkheid van tijdreizen. En eigenlijk hoeft er aan art niets te
veranderen. Juist het besef dat eigentijd in feite inertie is, en een
klok een inertiemeter.
Als je definieert: de tijd is wat de klok meet, is tijd dus hetzelfde
als jouw intertie.
Post by Hayek
Er valt niets af te schaffen, want tijd
heeft nooit bestaan :-).
Dan bestaat jouw intertie dus ook niet. (Of het is toch wat anders dan
tijd, maar wat dan?)
--
Groeten,

~Jos~
Hayek
2004-01-20 22:54:55 UTC
Post by ~Jos~
Post by Hayek
[...]
Dat is jouw werkelijkheid. Lagere
temperaturen doen biologische processen
langzamer verlopen. Zelfs bij levende
koudbloedigen is dat zo. Een biologisch
proces is een complex chemisch proces en
chemische processen lopen ook langzamer
bij lagere temperaturen. Een fles water
hoef je niet in de ijskast te zetten om te
bewaren, er is geen reactie die het water
doet bederven. Ik merk alleen op dat er
een zekere overlapping bestaat tussen de
moleculen vertragen door lagere
temperaturen en moleculen vertragen door
de verhoging van inertie.
Post by ~Jos~
Post by Hayek
[...]
Je haalt hier twee dingen door mekaar.
De (circulaire) definitie van Einstein en
mijn vaststelling. Ik zeg dat tijd niet
bestaat en dat een klok een inertiemeter is.

Als je de twee standpunten door mekaar wil
gebruiken en daar dan conclusies uit
trekken, dan is dat jouw probleem.

Uwe Hayek.
-- George Berkley
~Jos~
2004-01-20 23:16:38 UTC
Post by Hayek
[...]
Bepaalde chenmische processen verlopen bij lagere temperatuur inderdaad
langzamer. Maar er zijn ook processen die anders verlopen. Ook zijn er
verschijnselen die onafhankelijk zijn van de temperatuur. Je kunt lagere
temperatuur daarom niet behandelen alsof er alleen sprake is van
hetzelfde proces maar dan langzamer.
--
Groeten,

~Jos~
Hayek
2004-01-20 23:37:36 UTC
Post by ~Jos~
Post by Hayek
[...]
Niet alleen bepaalde. In regel verlopen
chemische processen bij lagere
temperaturen langzamer. Om een chemische
reactie te verkrijgen heb je botsingen
nodig en er zijn meer botsingen bij hogere
temperaturen. Er zijn uitzonderingen, maar
die moet je dan individueel bekijken : als
je een bepaalde stof wil aanmaken, en die
stof wordt vernietigd door de hogere
snelheden van de moleculen bij hogere
temperaturen, dan ligt de ratio
aanmaak/vernietiging lager bij hogere
temperaturen. Maar de reactie(s)
verloopt/verlopen niet trager.
Post by ~Jos~
[...]
Als je het op moleculair niveau bekijkt, wel.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
~Jos~
2004-01-21 17:06:34 UTC
Post by Hayek
Post by ~Jos~
[...]
Dan zou dus bij hoge temperatuur precies hetzelfde moeten gebeuren als
bij lage temperatuur, alleen sneller.
Bij -10 graden bevriest water, dus bij + 10 graden bevriest het ook,
maar dan sneller.

Afhankelijk van de temperatuur verschuiven evenwichten. Chemische
reaties vertragen als de temperatuur afneemt, maar niet in gelijke mate.
Je kunt daarom temperatuursverlaging niet gelijk stellen met
tijdsvertraging.
--
Groeten,

~Jos~
Hayek
2004-01-21 19:07:55 UTC
Post by ~Jos~
Post by Hayek
Post by ~Jos~
[...]
Temperatuur is de gemiddelde snelheid van
de moleculen.
Temperatuur verlagen of inertie verhogen
heeft dus een zekere overlap van mechanisme.

Het evenwicht voor ammoniakproduktie ligt
in het voordeel van ammoniak bij lage
temperaturen. Maar dan is het aantal
botsingen tussen de moleculen zo weinig
dat je heel lang op je ammoniak moet
wachten. Dus laat men de reactie op hoge
temperatuur plaatsvinden, dan gaat het
sneller, en tapt men continu af, zodat het
evenwicht constant ammoniak aanmaakt...

Die reactie verloopt dus ook sneller bij
hoge temperaturen.

En je draait het probleem ook om. Je hebt
het eindprodukt, en met de ijskast wil je
het bewaren. De reactie die plaatsvind, is
bederf. Door de beweging van de moleculen
te vertragen, vertraag je de reactie. Het
principe is net hetzelfde als
relativistische vertraging, het mechanisme
is niet tijdsvertraging, het is
inertieverhoging, wat resulteert in
snelheidsvertraging.

Dit past ook mooi in mijn tijdsmodel, dat
stelt dat tijd niet bestaat, alleen
beweging. Vertraag de beweging, door
temperatuursverlaging of inertieverhoging,
en je biefsteak blijft lekker vers.

Het werkt niet voor alles, want aardbeien
invriezen is niet aan te raden.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Wouter
2004-01-20 16:55:54 UTC
Post by Hayek
[...]
Wat is die "inertie" precies waar je het over hebt? Ik kan niet goed
mee, maar vind ART wel interessant dus wil mee kunnen volgen :-)

Groetjes
Hayek
2004-01-20 19:53:38 UTC
Post by Wouter
Post by Hayek
[...]
Inertie of traagheid. Zoals onder Newton.
Als je een emmer doet ronddraaien, dan
weet het water precies wanneer het beweegt
tov de sterren. Dat deed Newton al
opmerken dat er een connectie tussen de
twee moest bestaan. Mach vult dit later
verder in : de sterren, of beter, de
zwaartekracht ervan zijn de oorzaak van de
traagheid of inertie. Maar dat wil ook
zeggen dat inertie variabel is : hoe meer
massa in een omgeving, hoe meer inertie.
De massa van een object, denk aantal
atomen, kan dus hetzelfde blijven, terwijl
zijn inertie toch veranderd. Einstein
schrijft in een brief aan Mach in 1913 dat
Mach's principe in zijn nieuwe theorie,
hij doelt hiermee de ART, "glaenzende
bestaetigung" zal vinden, "glansrijke
bevestiging".

Dat vond ik in "Gravitation" en gezien de
soms verhitte discussie's hierover, deed
ik de moeite om de desbetreffende pagina's
in te scannen. Het is al dikwijls van pas
gekomen.

[...]

De brief van Einstein is niet volledig
vertaald, en het handschrift is moeilijk
te lezen, hier de volledige text in het
Engels :
quote
Zurich 25 VI [June 19] 13
Highly honored gentleman collegue!

These days you must have received my new
work on Relativity and Gravitation;
finally finished after infinite effort and
nagging doubts. Next year at the solar
eclipse it will show if light rays are
bend by the sun, if, in other words,that
the proposed fundamental equivalence of
acceleration of a reference system and
gravitation, is real.

If so then your brilliant investigations
on the foundation of mechanics, Planck's
unjustified criticism notwithstanding,
will receive brilliant confirmation. For
it turns out necessarily that inertia
originates in a kind of interaction
between bodies, fully in the sense of your
considerations on Newton's pail
experiment. The first consequence is on
page 6 of my paper. The following
additional points emerge : (1) If one
accelerates a heavy shell of matter S,
then a mass enclosed by that shell
experiences an accelerative force. (2) If
one rotates the shell relative to the
fixed stars about an axis going through
its center, a Coriolis field arises in the
interior of the shell; that is, the plane
of the Foucault pendulum is dragged around
(with a practically unmeasurably small
angular velocity)." It is a great pleasure
that I can bring this to you, the more
that Planck's criticism always seemed very
unjust to me.

With greatest regards and greetings from
the hart,

Yours truly A.Einstein

I thank you sincerely for sending me your
book.

UNquote.

De massa's rondom ons, in het zichtbare
universum bezorgen ons een inertie die een
miljard keer sterker is dan het inertie of
zwaartekrachtveld van de aarde. Daarom
staat foucaults slinger stil tov van de
sterren, en beweegt de aarde eronder. Nu
sleurt de inertie van de aarde wel aan die
slinger, maar dat is slechts 1 miljardste
en bijzonder moeilijk te meten. Men gaat
dit nu experimenteel verifieren, het zou
eigenlijk al gebeurd moeten zijn, maar het
wordt steeds uitgesteld. Het experiment
heet gravity probe B en wordt ondernomen
door de Stanford University.
De laatste informatie vindt je hier :
http://einstein.stanford.edu

Stel gerust verder vragen als je iets niet
begrijpt.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Marko Nieuwenhuizen
2004-01-19 19:30:41 UTC
On Mon, 19 Jan 2004 16:06:27 +0100, Jasper Stein
<***@cs.cs.kun.kun.nl.nl> wrote:

[knip]
Post by Jasper Stein
[...]
Tja. Hayek heeft zo zijn eigen interpretatie van allerlei zaken,
waaronder de ART. Als ik jou was zou ik dat lekker zo laten en er
verder niet teveel aandacht aan te besteden.
Hayek
2004-01-19 21:05:29 UTC
Post by Jasper Stein
[...]
Wat jou betreft is dat het beste.
Het gaat jouw begripsvermogen ver te boven.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Marko Nieuwenhuizen
2004-01-19 21:27:10 UTC
Post by Hayek
Wat jou betreft is dat het beste.
Het gaat jouw begripsvermogen ver te boven.
Het zou je sieren als je je theorie eerst eens af zou maken voor je
iedereen die weinig om jouw interpretaties geeft allerlei
ongefundeerde kwalificaties toedicht..
Hayek
2004-01-19 22:20:07 UTC
On Mon, 19 Jan 2004 22:05:29 +0100,
[...]
Genees eerst jezelf op dat punt.

En ik ga veel verder dan "interpretaties",
maar ook dat is je ontgaan.

En laat de ad hominems achterwege, gebruik
voor de verandering eens argumenten,
liefst met enige wetenschappelijke diepgang.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Marko Nieuwenhuizen
2004-01-20 13:05:07 UTC
Post by Hayek
En ik ga veel verder dan "interpretaties",
maar ook dat is je ontgaan.
En laat de ad hominems achterwege, gebruik
voor de verandering eens argumenten,
liefst met enige wetenschappelijke diepgang.
Jij bent hier degene die "ad homines" speelt door meer dan eens het
nveau van de groep aan te vallen.

En als we het toch over wetenschappelijke diepgang hebben, wanneer kom
je eens met controleerbare voorspellingen die uit jouw theorie
voortvloeien?

Tot nu toe hebben we hier weinig meer mogen vernemen dan het poneren
van een aantal stellingen waarop je theorie gebaseerd is.

Marko
atoom
2004-01-20 13:24:19 UTC
<knip>

Amantes amentes
Ars amandi
Naturalia non sunt turpia

Gr. Ed.
J. Holtorf
2004-01-24 16:22:18 UTC
Post by Hayek
Post by Richard Smol
Post by Hayek
[...]
Inderdaad, hij heeft wel meer dingen niet echt begrepen.

Johan
Paul H.
2004-01-19 10:15:10 UTC
[...]
Interessant. Kun je verwijzen naar wetenschappelijke publicaties
waarin dit aangetoond is? Zoniet, dan is het een goed idee om dit
bijvoorbeeld in Nature te publiceren. De wereld zal opkijken...

Groet,

Paul.
Jasper Stein
2004-01-19 11:32:39 UTC
Post by Paul H.
[...]
Of je dit met "stilstaande" zwarte gaten kan bereiken weet ik niet (Zelfs
als je die op magische wijze niet tegen elkaar weet laten te botsen). Maar
als je ze nu een slinger geeft zodat ze rond gaan draaien dan is het wel
degelijk mogelijk om zo'n lichtstraal te "vertragen". Dat effect heet
frame-dragging oftewel het Lense-Thirring-effect. Het is al in Nature
gepubliceerd (ga ik tenminste wel vanuit, heb geen abonnement) en de wereld
keek er destijds misschien wel van op maar tegenwoordig is het gesneden
koek voor alle 4e-jaars theoretisch natuurkundigen. Dit soort effect is
bovendien ook al vaak waargenomen. Voor een Nobelprijs ben je te laat. :-(
Jasper
Hayek
2004-01-19 12:21:07 UTC
Post by Jasper Stein
Post by Paul H.
[...]
Een beetje fantasie mag wel.
Net voor ze gaan botsen of wanneer ze rond
mekaar draaien. Tussen twee zonnen mag
ook. Het shapiro delay is meetbaar, een
radarstraal die langs de zon scheert wordt
enkele honderden microseconden vertraagt.
Post by Jasper Stein
[...]
Waarmee de ondiepgang van nl.wetenschap
nog maar eens aangetoont wordt.
De ezelsbrug (Stelling van Pythagoras) is
hier zelfs "niet bewezen".

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Jasper Stein
2004-01-19 15:11:56 UTC
Post by Hayek
[...]
Mee eens. (Die toevoeging "magisch" van mij was misschien een beetje flauw,
maar iedereen kan op zijn duimpje aanvoelen dat je niet stationair twee
zwarte gaten naast elkaar kan ophangen zonder dat er ongelukken gebeuren.)
Post by Hayek
Post by Jasper Stein
Maar als je ze nu een slinger geeft
zodat ze rond gaan draaien dan is het
wel degelijk mogelijk om zo'n
lichtstraal te "vertragen".
Oei, ik vergat hier bij te vermelden dat je ze stationair moet ophangen en
de twee zwarte gaten, per stuk, een zet moet geven. `A la keukenmixer, met
twee kloppers die tegen elkaar in draaien. Sorry voor enige
onduidelijkheid.
Post by Hayek
Waarmee de ondiepgang van nl.wetenschap
nog maar eens aangetoont wordt.
Wat je hiermee bedoelt is me een raadsel.
Post by Hayek
De ezelsbrug (Stelling van Pythagoras) is
hier zelfs "niet bewezen".
Idem.
Jasper
Hayek
2004-01-19 17:48:29 UTC
Post by Jasper Stein
[...]
Waarmee de ondiepgang van
nl.wetenschap nog maar eens
aangetoont wordt.
Wat je hiermee bedoelt is me een
raadsel.
Eerst komt Paul H. beweren dat het niet
kan of "tongue in cheek" revolutionair, en
dan blijkt het standaard 4de jaars koek te
zijn.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Paul H.
2004-01-19 15:12:22 UTC
Post by Paul H.
[..] De lichtsnelheid is constant,
maar alleen *lokaal*. En dat
lokaal is hl lokaal op te vatten.
Post by Paul H.
een goed idee om dit bijvoorbeeld in
Nature te publiceren. De wereld zal opkijken...
Groet,
Paul.
[..uitleg Lense-Thirring effect..]
[..uitleg shapiro delay..]
Voor een Nobelprijs ben je te laat.
Helaas. Sorry voor mijn te snelle en te onkundige reactie. Ik geloof dat
ik nu wel
snap wat Hayek bedoelt. Van de andere kant vind ik dan de opmerking over
het zeeniveau erg moeilijk te snappen.
Waarmee de ondiepgang van nl.wetenschap
nog maar eens aangetoont wordt.
Nogmaals excuses.
De ezelsbrug (Stelling van Pythagoras) is
hier zelfs "niet bewezen".
Deze zin snap ik ook niet.

Groet,

Paul.
Hayek
2004-01-19 18:00:15 UTC
Post by Paul H.
Post by Paul H.
[..] De lichtsnelheid is
constant, maar alleen *lokaal*.
En dat lokaal is hl lokaal op
Post by Paul H.
[...]
Het zwaartekrachtveld (gebruik liever :
inertieveld) van de aarde vertraagt de
lichtsnelheid, dit is groter op zeeniveau
dan ergens erboven, dus het licht gaat er
sneller.
Post by Paul H.
Waarmee de ondiepgang van
nl.wetenschap nog maar eens
aangetoont wordt.
Nogmaals excuses.
Ik apprecieer en respecteer uw
sportiviteit ten zeerste. Relativiteit is
tricky bussiness en er wordt een massa
onzin over verteld die heel onintuitief en
fout is. Ik werk aan de opvolger van de
relativiteit, die inertiaal theorie gaat
heten, en die alles terug intuitief simpel
en mechanisties maakt, zelfs de
onzekerheid en de quantummechanica.
Post by Paul H.
De ezelsbrug (Stelling van
Pythagoras) is hier zelfs "niet
bewezen".
Deze zin snap ik ook niet.
In een ander deel van deze thread beweert
ene "Phenix" dat de stelling van
Pythagoras (x^2+y^2=z^2 waarbij x,y,z de
lengten van de zijden van een rechthoekige
driehoek zijn in het vlak) nooit wiskundig
bewezen is. Hij heeft blijkbaar de
enormiteit hiervan ingezien en enkele van
zijn berichten gecancelled.

Vandaar....

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
Hayek
2004-01-19 12:40:51 UTC
Post by Paul H.
[...]
Het is zelfs experimenteel aangetoont door
een radarstraal van mars te laten
weerkaatsen, en dit te doen wanneer de
radarstraal wel en niet rakelings langs de
zon scheert. Shapiro delay heet het
experiment. Je kan het opzoeken op het net.
Post by Paul H.
Zoniet, dan is het een goed idee om dit
bijvoorbeeld in Nature te publiceren.
De wereld zal opkijken...
Ik kan aantonen dat eigenijd en inertie
hetzelfde zijn. Een klok is een
inertiemeter. En dan wil ik de woorden van
Einstein even aanhalen :
http://www-gap.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Time_2.html
Einstein decided that time was the whole
key to understanding the universe, see
[14]. He wrote:-
My solution was really for the very
concept of time, that is, that time is not
absolutely defined but there is an
inseparable connection between time and
the velocity of light.
Unquote

Daaruit volgt dat als tijd niet absoluut
gedefinieerd is, de snelheid van het licht
ook niet absoluut gedefinieerd is.
Lokaal is het altijd c natuurlijk, juist
door die "inseparable connection". Tijd is
net zo variabel als de lichtsnelheid, en
de lichtsnelheid meet je lokaal met lokale
tijd : en je krijgt altijd c, *LOKAAL*.

Uwe Hayek.
--
A few men think, but all will have opinions.
-- George Berkley
J. J. Lodder
2004-01-18 00:01:24 UTC
Post by atoom
ik had met iemand een discussie over de lichtsnelheid en die persoon gaf
aan dat er nu een theorie is dat de lichtsnelheid niet een absolute
waarde heeft omdat de "lege"ruimte niet leeg is.
-De- lichtsnelheid is per definitie de snelheid in lege ruimte.

Het is een beetje verwarrend om dat de lichtsnelheid te noemn:
het is in feite de universele snelheid van onze ruimte-tijd.

Dat licht inderdaad met die universele snelheid gaat
(dwz dat het photon vermoedelijk echt massaloos is)
is een nog onbegrepen aspect van de fysica.

Jan
Richard Smol
2004-01-18 10:59:05 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by atoom
[...]
Ik geloof niet dat massaloze deeltjes onbegrepen zijn.

J. J. Lodder
2004-01-18 11:48:20 UTC
Post by Richard Smol
Post by J. J. Lodder
Post by atoom
[...]
Uiteraard zijn die begrepen,
althans kinematisch.
Wat niet begrepen is is of het photon
er noodzakelijkerwijs zo eentje moet zijn,
of dat het misschien toch een hele kleine massa kan hebben.

Maar dat stond er al,

Jan
atoom
2004-01-19 18:06:08 UTC
Post by atoom
[...]
Thanks Jullie allemaal, door verschillende bomen gekapt te hebben, zag
door de bomen het bos meer :-) het begint me redelijk duidelijk te
worden. ik dacht dat ik de relatiefiteits theorie toch niet begrepen hat :-(
de constante "c" is altijd het zelfde, ook indien waarnemer B gaat
versnellen tot 90% "c" t.o.v. waarnemer A, en waarnemer B gaat de
constante "c" meten dan zijn ze bijde van waarnemer A en B presies gelijk.
mijn probleem was dus en intrepertatie van de constante "c"
de andere nam aan dat het de tijd was die het licht er over doet om van
punt a naar punt b te gaan. en die is verschillend in verschillende
medium, b.v.b. glas en water. en dit doet niks af aan de constante "c"

Thanks allemaal voor de update.

Gr. Ed.
J. Holtorf
2004-01-24 16:32:26 UTC
Post by atoom
[...]
http://home.hetnet.nl/~genesis/Vacuum.htm

Er is geen enkele natuurkundige wet die verbiedt dat de lichtsnelheid
overschreden wordt. In twee gepubliceerde artikelen is er zelfs sprake van
een overschrijding van de lichtsnelheid met een factor 100! Het eerste
experiment heeft betrekking op radio golven, die natuurlijk beschouwd mogen
worden zoals licht. Er zijn tegenargumenten opgesteld voor deze
verbazingwekkende resultaten, maar tot dusver heeft niemand kunnen aantonen
dat het niet klopt. [Alexis Guy Obolensky, personal communication.] Het
tweede artikel beschrijft een theoretische afleiding en een simpel
experiment waarmee elektrische signalen de lichtsnelheid ruimschoots kunnen
overschrijden. De afleiding is gebaseerd op de zgn. Maxwell vergelijkingen.
Als speciale condities is er sprake van extreem dunne elektrische geleiders
met een lage capaciteit en inductantie. Voor verdere informatie zie:
a.. P. T. Pappas en Alexis Guy Obolensky, "Thirty Six Nanoseconds Faster
Than Light," Electronics and Wireless World, December 1988, blz. 11621165.
b.. Harold W. Milnes, "Faster Than Light?", RadioElectronics, Vol. 54,
January 1983, blz. 5558.

Er is nog een andere manier waarop licht de normale snelheid in vacuüm kan
overschrijden. [Zie Julian Brown, "Faster Than the Speed of Light," New
Scientist, 1 April 1995, blz. 26-29. Zie ook Jon Marangos, "Faster than a
speeding proton", Nature, Vol. 406, 20 July 2000, blz. 243-244. Hierbij
wordt de lichtsnelheid slechts in geringe mate overschreden.

We hebben laten zien dat een in de tijd variërende lichtsnelheid een
oplossing biedt voor de welbekende "kosmologische puzzel”
Andreas Albrecht and João Magueijo, “A Time Varying Speed of Light as a
Solution to Cosmological Puzzles,” Physical Review D, 15 February 1999, blz.
043516-9. [De lichtsnelheid zou zo groot zijn geweest als de huidige
lichtsnelheid met dertig nullen erachter!]

a.. Het is opmerkelijk dat een simpel idee [een afnemende lichtsnelheid]
zulke verstrekkende gevolgen heeft.” John D. Barrow, Professor in de
Astronomie en direkteur van het Astronomisch Centre op de universiteit van
Sussex, geciteerd door Steve Farrar, “Speed of Light Slowing Down,” London
Sunday Times, 15 November 1998.
b.. “Als het licht zich oorspronkelijk veel sneller voortplantte dan
tegenwoordig en de lichtsnelheid daarna snel genoeg is afgenomen, dan kunnen
in een keer de drie kosmologische problemen - de horizon, de vlakheid en de
lambda problemen - worden opgelost.
” John D. Barrow, “Is Nothing Sacred?” New Scientist, Vol. 163, 24 July
1999, blz. 28.

Johan